Asfalt, lager och tung trafik ersätts med parkanläggning och bilfria shoppinggator när Lørenskog får ett nytt «distriktscentrum». Skårerbyen reser sig på en gammal industritomt och blir en ny stadsdel med 1 100 fastigheter och cirka 2 500 boende.
Skårerbyen ska ha alla de urbana kvaliteter man söker i bostäder nära centrum. Samtidigt hämtas inspirationen till arkitekturen från naturen.
Den stora parkanläggningen mellan flerbostadshusen är inspirerad av storstadsparker, med vilda perenner och blomsterängar, ljung- och tallar, bärbuskar och fruktträd.
Gamla träd bevaras och återplanteras, och alla växter är noggrant utvalda för att locka till sig ett rikt utbud av fåglar, djur och insekter, tillsammans med utplaceringen av insektshotell och fågellådor.
Med dagens klimatförändringar har god hantering av ytvatten blivit allt viktigare. Befintlig kapacitet att ta bort stora mängder vatten i underjordiska ledningar är inte längre tillfredsställande och kraven från myndigheterna har blivit striktare.
Ytvatten som leds upp i dagen är en del av lösningen, och har även positiva bieffekter på miljön. Det är bra för växt- och djurriket, och det ger utomhusområdet en extra nerv.
Efter kraftiga regnskurar kommer parkområdet och grannskapet att ändra karaktär. Vattnet kommer att ligga kvar i naturliga gropar och bäckar i parken, och skapa små gröna öar i landskapet – innan det försvinner in i den kommunala anläggningen.
Detta ska både avlasta nätet och skapa dynamik, liv och lek i Lørenskogs nya stadsdel.
Den första byggfasen i Skårerbyen består av sju hus runt en innergård, med direkt anslutning till den nya “stadsparken”som Selvaag Bolig utvecklar.
En rad gemensamma aktiviteter arrangeras och en bilfri gång- och cykelväg byggs in i Lørenskog centrum (och det byggs en bilfri gång- och cykelväg in till Lørenskog centrum.). I framtiden finns också möjligheten att tunnelbanan stannar här. En av byggnaderna i första byggskedet är också anpassad för gemensamma anläggningar ch delningstjänster.
Selvaag Bolig har lagt en tydlig miljöplan för projektet, med åtgärder som återanvändning av massor från området, bottenplåtar efter rivning av byggnader, förutom att vinster från vägbyggen kommer att rädda miljön genom mindre användning av cement och avlägsnande av massor. Dessutom kommer en hög grad av sortering av avfall att ordnas under byggtiden och endast färdigskurna material kommer att användas för att minska mängden avfall.
Lokala aktörer ska användas för återvinning och transporter för att minska utsläppen och för att öka energieffektiviteten, bostäderna kopplas till fjärrvärmesystem, och laddstationer för elbilar ska installeras.